Mobiele telefoon abonnement verlengen of overstappen?

Binnenkort loopt mijn éénjarige mobiele telefoonabonnement af. Tijd om eens te kijken wat er allemaal te koop is. Hiervoor zijn er verschillende goede vergelijkingssites op internet te raadplegen.

Ik heb er indertijd bewust voor gekozen een eenjarig sim only abonnement af te sluiten. Stel dat abonnementen goedkoper worden…. Kan natuurlijk ook andersom…

Ik ben geen grote beller. Gebruik wel aardig internet data maar voor 80% is dit via WiFi. Omdat wij ook een huisje hebben waar geen WiFi mogelijk is, wil ik in die periode een grotere databundel hebben. De rest van het jaar – vooral de koude maanden – verbruik ik bijna geen data.

Sms’en doe ik nooit. Heb ik dan ook niet nodig.

Wat ik graag wil is dat ik mijn abonnement per maand kan aanpassen. Wanneer het mooi weer is en ik langere tijd minder thuis ben, neem ik wat meer data. Wanneer ik meer thuis ben minder data.

Bij de meeste providers is dit helaas niet mogelijk. Of je moet voor een maandabonnement kiezen. Maar dan is het abonnement gelijk een stuk duurder. Dan kan ik beter een grotere vaste databundel nemen.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat de dekking goed is en dat ik ook in het buitenland kan bellen en internetten. Dit laatste kan bij iedere provider.

Ik wil verder dat het een snelle internet verbinding is en dat ik mijn dataverbruik met behulp van een app in real time kan inzien.

Momenteel heb ik (al jaren) een abonnement bij Tele2. Op zich heel tevreden. Goede dekking in buitenland, nooit storing gehad, snelle verbinding en goede prijs. Nadeel is dat de app niet in real time is (altijd van de dag ervoor) en heel vaak vast loopt. Omdat bellen en internetten in het buitenland buiten de bundel valt, ontvang ik achteraf altijd keurig een gespecificeerde rekening.

Waarom zou ik veranderen? Eigenlijk alleen omdat ik mijn bundel tussentijds gratis aan wil kunnen passen en hiermee dan ook nog goedkoper uit ben. Daarnaast wil ik een goed werkende app zodat ik mijn verbruik bij kan houden!

Ik heb mijn oog nu laten vallen op SimYo, onderdeel van KPN. Hun tarieven zijn goed, de dekking is goed, gratis nummerbehoud, snelheid van internet is goed, de bundel is maandelijks gratis naar boven of beneden aan te passen, gratis klantenservice bellen en ze hebben een verbruiks-app. Helaas zijn de verbruikscijfers niet real time beschikbaar en zijn er aansluitkosten.

Als ik google naar ervaring van gebruikers zie ik twee kampen; de een is zeer tevreden, de ander zeer ontevreden over SimYo. Verder zie ik dat ze door de consumentenbond in oktober 2013 zijn verkozen tot provider van de maand, voor wat dat waard is.

Overstappen blijft altijd een gok. Ik denk dat ik er nog een nachtje over slaap en dan de knoop door hak. Mocht ik overstappen dan zal ik mijn bevindingen op dit blog vermelden.

Update

Inmiddels ben ik alweer een paar maanden geleden overgestapt naar SimYo. Het overstappen – met nummerbehoud –  is heel soepel verlopen. Ik werd netjes via mailtjes op de hoogte gehouden wat en wanneer er gebeurde. Mijn eerste “vakantierekening” is inmiddels ook binnen. Die is online te bekijken en goed overzichtelijk.

Vorige maand heb ik – omdat we voor een deel van de maand op vakantie in het buitenland waren en je verbruik in het buitenland niet binnen je maandbundel valt – mijn tegoed gratis naar beneden bijgesteld. Dat werkt heel simpel en goed!

De ontvangst en kwaliteit van de gesprekken/internet zijn overigens super. Ook in het buitenland. 

Ook over de app ben ik zeer tevreden. Die werk goed in real time en is nog geen enkele keer plotseling gestopt! Kortom, ik heb totaal geen spijt van mijn overstap!

Philippe Geschreven door:

Op Dagelijkse Zaken schrijf ik over van alles en nog wat; gadgets, reizen, computers, eten, muziek, filmpjes etc. Eigenlijk alles wat het leven leuk en bijzonder maakt. Daarnaast schrijf ik (in opdracht) voor andere websites en heb ik een blog over mijn chronische darmaandoening.