In het voorjaar van 2013 mochten we een nieuwe lease auto uitzoeken omdat het contract van de huidige Seat Altea XL af liep. De Altea was een prima auto maar te groot voor ons (we zijn met z’n tweetjes). Tijd om rond te kijken wat er allemaal te koop is in leasewagenland.
Onze eisen zijn niet erg hoog. We willen een goed zittende auto, zuinig, 14% bijtelling, vijfdeurs, genoeg (bagage) ruimte voor ons en onze twee Jacks.
Verschillende auto’s komen voorbij; Ford, Renault, Alfa Romeo, Citroen, VW, Opel, Fiat, Toyota, Nissan, Skoda, Hyundai en Kia. Uiteindelijk valt ons oog op de Peugeot 208 eHDI 2Tronic.
Na een proefrit te hebben gemaakt is het de keuze snel gemaakt. De auto ziet er niet alleen leuk uit, is niet te groot en voldoet aan al onze eisen. Het dashboard heeft gelukkig een overwegend donkere kleur en weinig zilverkleurige omlijsting. Maar dat is een kwestie van smaak. Net zoals de andere automerken heeft Peugeot slechts één leasemodel beschikbaar (een automaat). Wel is het mogelijk accesoires toe te voegen. Als extra hebben we er een trekhaak op laten zetten voor onze fietsen, bagagewagen of caravan.
In oktober hebben we de auto (4 maanden te laat) in ontvangst mogen nemen.
Inmiddels hebben we er ruim 5000KM op de teller staan en daarmee een aardig beeld van de auto gekregen. We zijn met de auto nog niet de grens over geweest. Dat gaat de komende zomer gebeuren wanneer we naar Tsjechië gaan.
De auto rijdt heerlijk. Je hebt als bestuurder goed zicht op de weg en op het instrumentarium. De stoelen zitten ook goed. Ik denk dat ze ook bij langere ritten voldoende steun bieden. Het is even wennen aan het kleine stuur. Maar door dit (in hoogte verstelbare) stuur heb je goed zicht op alle tellers en meters. Ook achterin zit je goed. Er is ruimte voor drie volwassenen. Ook de plek van en het zicht op de navigatie/radio/boordcomputer is erg goed.
Tijdens korte vakanties in eigen land hadden we ruim voldoende bagageruimte voor ons en de honden. Ook voor vier personen zal de ruimte voldoende zijn.
De auto heeft voldoende vakjes om spullen op te bergen en een ruim dashboard kastje.
Boven de binnenspiegel zijn twee knoppen in het plafond aangebracht. Eén 112 SOS hulp knop en Eén Peugeot pechhulp knop. Verder is de Peugeot 208 uitgerust met verschillende handige opties zoals cruise control, bluetooth, parkeerhulp en follow me home. Een cd speler heeft de auto niet. Muziek speel je direct vanaf een usb stick of apparaat af. Dat werkt heel simpel; usb-stick er in en de gewenste track op display kiezen.
Het benzineverbruik (diesel) is redelijk. Gemiddeld rijden we 1 op 20 (op winterbanden)en dat is bij dagelijks gebruik in de randstad. Lange afstanden is de auto een stuk zuiniger en rijden we rond de 1 op 23.
Wat zeer goed werkt is de eco stop. Was ik daar bij de Fiat500 niet zo gecharmeerd van (zie verslag), hier werkt deze beter. De toch al stille motor slaat af wanneer je het rempedaal ingedrukt houdt. Wanneer je het rempedaal loslaat kan je ook weer vrijwel direct wegrijden.
Ook is het handig dat de ‘flipper’ handels aan het stuur bij draaiende beweging van het stuur horizontaal blijven staan en niet meedraaien. Hierdoor blijft handmatig bijschakelen eenvoudig. Bij de Fiat 500 draaiden ze mee waardoor de handels soms bijna niet te gebruiken waren. Je wist dan niet of je terug- of bijschakelde.
Zijn er ook minpunten aan de Peugeot 208? Jazeker. Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van de automatische versnellingsbak. Optrekken gaat niet snel maar voor stadsgebruik is het prima. Het probleem is meer dat de auto (te) weinig (trek) kracht heeft om lekker met een caravan of bagagewagen te rijden. Een steile helling zoals je in sommige parkeergarages aantreft is al lastig. De auto valt bijna stil maar de motor slaat net niet af. Gelukkig kun je ook handmatig schakelen met de flippers aan het stuur. In de praktijk gebruik ik daarom altijd de stuur-flippers wanneer ik een helling op moet. Jammergenoeg verslikt de automaat zich regelmatig. Wel rot wanneer je net gaat inhalen en de snelheid weg valt, wanneer de auto op een helling in een parkeergarage opeens doorschakelt en bijna stil valt of wanneer je bij een rotonde op wil trekken en alle kracht opeens wegvalt….
Een ander minpunt is de bediening van de boordcomputer. Die is soms wat onlogisch. Misschien kwestie van wennen. Vooral de navigatie is wennen (ik was een TomTom gewend). Vergeleken met de Seat vond ik die bediening veel gebruiksvriendelijker.
Wil je meer gegevens over de Peugeot 208? De technische specificaties en een brochure met foto’s van de Peugeot 208 zijn op de website van Peugeot te vinden. Een autotest (benzineversie) is op de site van autoweek. De ANWB heeft ook een autotest op hun site staan.
Update 2015
Inmiddels hebben we de auto ruim een jaar. Het blijft een fijne wagen maar er zijn wel enkele minpunten. Het grootste minpunt is de automatische versnellingsbak. Al 4 keer is daar – al dan niet in combinatie met het start-stopsysteem – een storing in geweest waardoor de auto niet gestart kon worden. De dealer kon echter niks vinden. Gelukkig is het een leaseauto en krijgen we direct vervangend vervoer. Handig wanneer de auto volgeladen is en we op het punt staan een weekje weg te gaan. Toch verlies je een beetje het vertrouwen in de auto.
Update 2016
Weer een jaartje verder en wijzer. De storingen in de versnellingsbak en het start-stopsysteem blijven. Ook vandaag is de auto voor de zoveelste keer naar de plaatselijke Peugeot dealer (Davo Zoetermeer). Meestal is er niks te vinden en reset men het een en ander in de software. Soms ziet men een storing. Het terugkerende probleem kan de garage echter niet oplossen. Vandaag is er (weer) een defect in het start/stopsysteem vastgesteld. Er worden weer de nodige onderdelen vervangen. Los van het feit dat het om enkele duizenden euro’s gaat ben ik de auto weer een dag kwijt… Gelukkig is het een leasewagen! Ik heb nu al medelijden met de persoon die deze auto na onze leasetermijn koopt…..(ik zal het kenteken na onze leaseperiode hier vermelden :-) ) De dealer heeft zelfs het start-stopsysteem uitgeschakeld omdat volgens hen het probleem hiermee samenhangt. Vreemd genoeg stelde het systeem zichzelf na een week weer in werking. Heb het maar zo gelaten. Ik schakel het toch altijd direct na het starten weer uit. Inmiddels is dit zo’n automatisme geworden dat ik het zelfs wil doen wanneer ik in een andere auto stap.
Ik merk dat het vertrouwen in de auto steeds minder is geworden. Wanneer ik er onderweg achter kom dat ik mijn telefoon thuis vergeten ben keer ik om, ook al ben ik al wat verder weg. Stel dat ik onderweg weer problemen krijg en de auto niet wil starten… Ook ga je al wat eerder van huis.. Stel dat de auto niet wil starten en je een afspraak hebt….
Maar er is hoop; volgend jaar kunnen we weer een nieuwe lease auto uitzoeken. Een ding is zeker; geen automaat en geen Peugeot! Daar hebben we geen vertrouwen meer in. Afgezien van dit hardnekkige probleem en de soms haperende versnellingsbak is het een fijne auto.
Update 2 -2016
Vanmorgen was het weer eens zo ver; de auto wilde met geen mogelijkheid starten. Vanwege een presentatie was er geen tijd om op vervangend vervoer te wachten. Dus de benenwagen en het OV…. Later op de ochtend startte de auto (natuurlijk) weer…. Gelijk naar de lokale Peugeot dealer gegaan en maar eens flink – en ik bedoel echt flink – uit mijn dak gegaan.
Nadat ze de auto opnieuw hebben uitgelezen was er – zoals te verwachten was – wederom enkel een kleine storing te zien. Niks bijzonders. ‘Vervelend’ aldus de manager… Opvallend was wel dat in het dossier van de auto slechts 2 eerdere storingsmeldingen te vinden waren. Al onze eerdere meldingen zijn dus nooit vastgelegd! De twee beschreven meldingen betroffen tevens dure reparaties die net buiten de garantietermijn vielen. Ik begin mij zelfs af te vragen of dit bewust niet vast is gelegd…. Je begrijpt dat mijn vertrouwen in Davo Zoetermeer inmiddels echt helemaal weg is!
Van de leasemaatschappij hoorde ik overigens dat de garantietermijn van twee jaar verstreken was. Dat was de reden dat zij de dure reparatie in februari betaald hadden. Zij wisten niks van de storingen en vonden het niet netjes van de dealer. Advies was naar een andere dealer te gaan en de auto te laten controleren. Misschien dat die wel iets kon vinden. Een soort second opinion.
Voor de goede orde moet ik zeggen dat onze problemen met deze Peugeot 208 eHDI 2 tronic te maken hebben met de automatische versnellingsbak en het start-stop systeem van dit type auto. Ik denk dat de handgeschakelde versie geen problemen heeft! Het is verder een fijne auto maar koop de e-hdi automaat dus niet … en …misschien zijn er betere dealers! Bij een andere Peugeotdealer vertelde een monteur dat er veel problemen zijn met de versnelling en het start-stopsysteem van Peugeot…..
Update 3 augustus 2016
Omdat we van plan waren onze kleine caravan (300 kg) en soms een bagagewagen of TwinnyLoad te gebruiken, hebben we speciaal een trekhaak laten bevestigen. Pas toen we de auto eenmaal hadden kwamen we er achter dat de kogeldruk slechts 29 kg is. Wel iets om rekening mee te houden wanneer je bijvoorbeeld een elektrische fiets, bagagewagen of caravan achter de auto hangt.
Mijn advies; let hier bij aanschaf goed op. Onze dealer – Davo Zoetermeer – rept er namelijk met geen woord over wanneer je bij aanschaf van de auto aan geeft dat je van plan bent er een caravan mee te trekken. Sterker, het was geen enkel probleem. De motor was krachtig genoeg om een caravan te trekken. Dat laatste klopt wel. Alleen is de kogeldruk een dingetje.
Update 2017
Het navigatiesysteem laat het inmiddels steeds vaker afweten. Ook tijdens het rijden. Het systeem is dan totaal de kluts kwijt en geeft een grijs scherm (navigeert niet meer). Opnieuw de lokatie invoeren werkt dan ook niet omdat het systeem Nederland als land niet meer ziet…
De auto opnieuw opstarten helpt soms maar in de meeste gevallen niet. Vervelend wanneer je voor het werk naar verschillende adressen moet rijden…
Bij de garage kunnen ze er niks mee. Software is bijgewerkt maar ook dat helpt helaas niet.
Vlak voor de zomervakantie is het navigatiesysteem door Peugeot vervangen omdat het te veel storingen gaf die niet verholpen konden worden. Ik moet zeggen dat het nieuwe scherm een stuk beter is.
Nog een paar maanden en we hebben gelukkig een nieuwe auto. We hebben al een andere uitgekozen. Geen Peugeot. Al is er met de auto op zich niks mis.
Gelukkig las ik je review op tijd. Ben hier ook wezen kijken. Inderdaad zeer vriendelijk. Maar er stond net een boze klant aan de balie. Heb de reactie met je blog in het achterhoofd even van een afstand aangekeken. Klant werd inderdaad met kluitje riet in gestuurd; Auto’s hebben nu eenmaal soms problemen….
Wat ben ik blij dat ik uiteindelijk elders mijn nieuwe auto heb gekocht.
Hoop dat anderen je blog ook lezen. Is in ieder geval wel te vinden. Nogmaals bedankt voor de waarschuwing!
Davo Zoetermeer; bestaan die nog? Jaren ellende gehad. Geen service!!!
Wij hebben ook jaren vergelijkbare problemen met onze Peugeot station gehad. Weliswaar geen automaat maar toch herkenbaar. Zelfde garage.
Voor ons nooit meer een Peugeot en wij raden echt iedereen af een auto bij Bavo Zoetermeer te kopen. Bij de verkoop beloven ze van alles maar eenmaal verkocht geven ze niet thuis.