Voor mij toch een andere keuze

Een abonnement voor je privé mobiele telefoon moet goedkoop zijn. Althans, dat is mijn mening. Vorig jaar had ik zo’n abonnement gevonden; Choozze Zero.

Ik betaalde eenmalig €25 en kon vervolgens zonder bijbetaling 100 minuten bellen en 100MB data verbruiken. Voldoende voor mij. Tegenwoordig heb je bijna overal wifi en het gaat tenslotte om een tweede nummer waar ik weinig mee bel maar wel op gebeld kan worden.

Over de overstap en de kwaliteit was ik redelijk te spreken. Na het afsluiten kreeg ik eerst een verkeerde simcard. Kan gebeuren. Maar later bleek ook de administratie wat rommelig. Je moet de rekening wel controleren. Jammer genoeg zijn op de online rekening alleen het totale verbruik en het totale bedrag te zien. Een specificatie moet je op vragen. En die klopt niet altijd…. Soms in je voordeel, soms in je nadeel. Choozze bellen kost weer geld. Maar ze zijn niet via de mail te bereiken en op Tweets reageert de klantenservice niet.

De kwaliteit van de belverbinding en internet waren echter prima. Dus bleef ik klant. Tot 1 februari 2016.
Op die datum ontving ik, en met mij iedere Choozze Zero abonnee, om zes minuten over twee (…) een e-mail waarin Choozze doodleuk bekend maakte dat het Zero abonnement per direct werd beëindigd. Je kreeg 1 maand de tijd om (met nummerbehoud) over te stappen naar een (veel te) duur Choozze abonnement of op zoek te gaan naar een andere provider.

Het betekende dat ik weer op zoek moest naar een goedkoop mobiel abonnement. Uiteindelijk heb ik afgelopen week een voordelig abonnement via Algebeld afgesloten.

Tot mijn verbazing doet Choozze echter moeilijk wanneer het op nummerbehoud aan komt. Hoewel het nummer klopt geeft men bij herhaling aan dit nummer niet te kennen. Dus kan ik het nummer niet behouden. En dat terwijl in de e-mail staat dat je voor 1 maart met nummerbehoud over kan stappen naar een andere provider.
Alhoewel dit geen onoverkomelijke ramp is blijf ik dit niet netjes vinden van Choozze. Een reden om nooit meer met ze in zee te gaan!

De e-mail die Choose haar abonnees stuurde:
Choozze beëindigt het Zero abonnement

Choozze
Geen verrassingen….

Staartje

Het Choozze verhaal krijgt nog een staartje. Een vervelend staartje. Omdat Choozze op 1 februari bericht dat ze per 1 maart de abonnementsvorm “Choozze Zero” beëindigen heb je te weinig tijd om met nummerbehoud naar een andere provider over te stappen.
Iedere provider heeft nl. minimaal 1 maand nodig om dit omzetten/porteren van je nummer te regelen. Wanneer je niet voor 1 maart over bent gestapt ben je dus je nummer kwijt. Tenzij je het dure (€35 per maand) abonnement van Choozze neemt.

Wel komt Choozze met een e-mailbericht aan alle ‘trouwe’ Choozze Zero abonnees met het aanbod over te stappen naar Simpel. Bij de overstap dien je aan te geven dat het een prepaid nummer betreft. Achteraf zal Simpel dit administratief corrigeren. Een beetje vals spelen dus.
Een prepaid nummer kan namelijk bij iedere aanbieder in twee dagen met nummerbehoud  overgezet worden. Waarom dat is weet ik niet. Bij een abonnement duurt overstappen met nummerbehoud minimaal een maand.

Mijn nieuwe provider en Algebeld hebben het nog twee keer geprobeerd maar Choozze kan (of wil) het nummer pas per 11 maart over zetten. Nadat Choozze mijn telefoonnummer eerst niet kende, vervolgens opeens weer wel (…) lukte het uiteindelijk dus niet met nummerbehoud over te stappen naar een andere provider.
Gelukkig ben ik niet super gehecht aan mijn nummer maar het is voor mij een principezaak geworden.
Uiteindelijk neem ik nu gewoon een ander nummer en pas ik dit bericht aan.

Ik moet zeggen dat de klantenservice van Algebeld echt hun best heeft gedaan. Daar lag het niet aan. Maar als Choozze weigert mee te werken dan houdt het op! Eén advies: neem nooit, maar dan ook nooit een abonnement bij Choozze!

Benieuwd naar mijn nieuwe provider? Uiteindelijk is deze het geworden!

Uiteindelijk heb ik het abonnement aangepast omdat ik een andere telefoon heb gekocht.

Philippe Geschreven door:

Op Dagelijkse Zaken schrijf ik over van alles en nog wat; gadgets, reizen, computers, eten, muziek, filmpjes etc. Eigenlijk alles wat het leven leuk en bijzonder maakt. Daarnaast schrijf ik (in opdracht) voor andere websites en heb ik een blog over mijn chronische darmaandoening.

2 Reacties

  1. Theo
    17 februari 2016

    Ik had voor mijn bejaarde ouders twee weken geleden bij Choosse een ‘gratis’ Zero abonnement genomen.
    Goedkoop blijkt inderdaad duurkoop. Nog geen twee weken later stoptem ze ermee. Weg mijn 25 euro inschrijfgeld…
    Nooit meer mee in zee gaan!!!

  2. Peter
    20 januari 2016

    Ik voel met je mee. Ben ook 1 van de vele gedupeerden. Ook voor mij NOOIT meer Choozze. Volledig onbetrouwbaar!!! Ben inmiddels naar een andere provider overgestapt al had dat wel wat voeten in de aarde. Choozze bleek niet zo mee te werken met het nummerbehoud. Pas bij dreigen met Kassa en Radar gingen ze overstag. Losers!

Reacties zijn gesloten.