Even dacht ik dat het een oud artikel was. Maar 1 april ligt alweer een tijdje achter ons.
En ik lees het echt; “bezoekers van Haarlem Culinair moesten een rode stip op hun voorhoofd plakken wanneer ze niet op een officiële foto van de organisatie terecht wilden komen”.
Reden, de nieuwe privacywet die eind mei in werking trad. Daarin werd bepaald dat bedrijven niet zomaar foto’s van personen online mogen zetten.
Op zich snap ik dat wel. Ik sta ook niet te springen om tijdens een etentje door het resaturant ongevraagd of ongemerkt op de foto te worden gezet en misschien zelfs op hun website of in een advertentie terecht te komen.
Maar bij een groot – jaarlijks terugkerend – evenement ligt dat anders. Het lijkt mij logisch dat de organisatoren wat sfeerfoto’s maken. En daar staan mensen op. Want zonder bezoekers geen sfeer (en geen evenement).
Ik denk dat bijna niemand daar ook moeite mee heeft. Helemaal niet wanneer ik naar het aantal foto’s kijk dat op Social Media wordt geplaatst door de bezoekers zelf. Iedereen wil tegenwoordig laten zien dat ze er ook geweest zijn.
Terugkomend op de rode stip. Het blijkt dat slechts 3 van de ruim 70.000 bezoekers bezwaar maakten en met een rode stip op het voorhoofd rondliep.
Misschien – maar ik ben geen jurist – is het in het vervolg eenvoudiger om bij het betreden van het evenement aan te geven dat je als bezoeker geen bezwaar hebt tegen eventuele publicitaire foto’s die de organisatie van je maakt.
Al is het alleen maar omdat een rode stip bij een Hindoe-festival niet werkt.