Door omstandigheden kregen we dit jaar totaal onverwachts drie maanden de beschikking over een vrijwel nieuwe Fiat 500C cabrio (Dualogic TwinAir).
Twee jaar gelden hebben we bij de oriëntatie op een nieuwe auto, ook eens naar de Fiat 500 gekeken. Omdat we de auto toen iets te klein vonden en we een caravan hebben, hebben we er destijds vanaf gezien.
Dit verslag is gemaakt na ruim 4000 km in Nederland maar ook in België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland op snelwegen, in de bergen èn op binnenwegen te hebben gereden.
Het is niet de bedoeling een een uitgebreide review van de Fiat 500C te maken. Die zijn er al genoeg op het internet te vinden. Het is meer hoe ik de auto de afgelopen maanden in de praktijk ervaren heb.
De Fiat 500C is een 0,9L tweecilinder, 85PK Dualogic automaat. Een cabrio.
In het begin even wennen aan de (/een) automaat. Gelukkig heeft de auto ook twee ‘flippers’ (handels) aan het stuur waarmee je de automaat kunt overrulen en met de hand kan schakelen. Vooral handig wanneer je een steile parkeergarage of berg op gaat. Of om sneller op te trekken.
Jammergenoeg draaien de handels aan het stuur met het stuur mee. Dit maakt schakelen met gedraaid stuur wat lastiger. Het geluid van de auto heeft wat weg van een brommer maar dan wat pittiger. Het binnengeluid is ondanks het stoffen dak goed. Niet overdreven veel bijgeluiden met gesloten kap. Met open dak wel meer bijgeluiden maar je kunt nog altijd een gesprek voeren of naar de radio luisteren.
De auto stuurt lekker en heeft een zeer goede wegligging. Waarschijnlijk omdat de wielen op de hoeken zitten. Door de lekkere wegligging nodigt de auto uit tot pittig rijden….. Het stoffen vouwdak kan middels een knop boven de binnenspiegel (ook tijdens het rijden) elektronisch geopend worden. Dit is volledig in te stellen. Van tien cm tot helemaal open. Het geeft je een echt cabriogevoel, met zijwanden dan.
Als bestuurder heb je redelijk goed zicht. Achteruit is het zicht – met name bij regen – minder goed. Dit is de beperking van dit model waar de achterruit van plastic is en niet echt goed zicht toelaat. Omdat de achterruit van kunststof is heeft deze ook geen ruitenwisser. Dus bij regen zie je er vrijwel niets door.
De bekleding is heel mooi; rood leder met 500C logo er in. Het valt op dat dit ook in de felle zon nooit te warm wordt aan je benen (in korte broek). Bij donker leer kan het wel eens zo warm worden dat het pijn doet. Voorin is er voor volwassenen genoeg ruimte om te zitten. De bestuurdersstoel is in hoogte te stellen.
De bergruimte is beperkt. Een open dashboardkastje en wat deurvakken. Het voorkomt wel dat je onnodig veel rommel meeneemt!
De zitruimte achterin is beperkt. Voor twee kinderen voldoende maar met tieners of volwassenen door de beperkte beenruimte slechts geschikt voor korte afstanden. Het zit wel lekker. Het dashboard is modern en mooi vormgegeven. Als bestuurder heb je voldoende gegevens tot je beschikking. Ook een toerenteller ontbreekt niet.
Tijdens het rijden zie je in welke versnelling de automaat zit. Dit kan je te allen tijde zelf bijstellen met de handels op het stuur. Handig omdat de automaat er wel eens naast wil zitten. Het viel mij op dat ik na enige tijd zelf ging schakelen omdat de auto – naar mijn gevoel – veel te lang in de tweede versnelling bleef rijden.
De Bluetooth werkt prima met de telefoon en kan ook met spraak bediend worden. De CD speler heeft de vervelende eigenschap om na een herstart van de auto bij het eerste nummer te beginnen.
De eco-stopstand vind ik persoonlijk drie keer niks. Het zal wellicht zuiniger zijn maar de motor slaat af wanneer je het gaspedaal loslaat. Even het gaspedaal indrukken en de motor slaat weer aan. Gelukkig kan je dit uitzetten!! Ook wanneer je de eco modus niet gebruikt is de auto redelijk zuinig; 1 op 16 haal ik met airco aan makkelijk. Ik heb geen zware rechtervoet, dat scheelt natuurlijk.
De tank is weliswaar slechts 35 liter maar je actieradius is ruim voldoende.
Verder is de auto heel makkelijk te parkeren. Zoals bij alle driedeursauto’s moet je wel rekening houden met de iets grotere portieren.
Dan het rijden in de auto. Daar kan ik kort over zijn: Rijden is een genot. Helemaal op zonnige dagen met het dak open. In Nederland is het al een genot maar bergwegen in het buitenland zijn helemaal top. De auto heeft er geen enkele moeite mee en pruttelt lekker door. Door de goede wegligging heb je wel de neiging tot sportief rijden…..
Qua bergruimte valt de auto tegen. In de kofferbak konden wij vijf normaal gevulde boodschappentassen naast elkaar kwijt. Voor ons (twee personen) voldoende.

Het vreemde is dat de binnenkant van de achterklep een (isolatie?) uitstulpsel naar binnen heeft. Hierdoor is de ruimte nog kleiner. Gemiste kans van Fiat. De ruimte van de kofferbak is toch al beperkt omdat het een cabrio is en ook het (elektrische) dak de helft van de kofferbakruimte in beslag neemt. Bij de normale Fiat 500 kan de achterklap helemaal open. In deze versie in het enkel het onderste deel.
De banken kan je in twee delen inklappen. Het is ook mogelijk een trekhaak achter de auto te plaatsen. De auto mag zelfs 800kg trekken… Maar dat het mag wil niet zeggen dat je het moet doen. Ik zou het niet doen!
Conclusie
Alhoewel het geen echte cabrio is blijft het voor twee personen een heerlijk autootje. Sportief, zuinig en makkelijk te parkeren. Een auto met een hoog knuffelgehalte en veel lachende blikken tijdens het rijden. Zowel van de inzittenden als van voorbijgangers.?
Het is wennen aan de Dualogic versnellingsbak maar dat duurt slechts enkele dagen.Toch ben ik er geen fan van.
De bergruimte is voor twee personen aan de krappe kant maar was voor ons voldoende. Met een trekhaak kan je tijdens vakanties een aanhanger voor een tent en/of fietsen meenemen.
Als tweede auto een ideaal en sportief autootje. Ik sluit niet uit dat we er in de toekomst nog een kopen. Dan geen cabrio maar een ‘normale’ versie met een dakraam!
Aanvullende informatie
AutoZine heeft een professionele autotest en mooie foto’s online staan.
De ANWB heeft op You Tube een filmpje over de Fiat 500 staan.
Veel nuttige info over de Fiat 500 is te vinden op het Nederlandse en Belgische Fiat 500 forum.
Nog wat foto’s staan op mijn google+ pagina.
Lees hier ook mijn blog over de Peugeot 208ehdi-2tronic