Op 1 maart kwam Horizon Zero Dawn, een game voor de Playstation 4, uit. Nu ben ik niet zo’n gamer – ik ben nooit verder dan PS2 gekomen – maar dit is wel een dingetje.
Wat me in dit spel aansprak is – naast dat het een in Nederland gemaakt spel is – vooral de techniek. Het moet voor het Amsterdamse Guerrilla Games een flinke uitdaging geweest zijn om deze game te maken. En dan druk ik me voorzichtig uit. Er is namelijk zes jaar en met in totaal 350 man aan de game gewerkt!
Het spel
Het spel speelt zich duizend jaar in de toekomst af. De natuur heeft de aarde overgenomen en wat er nog over is van de mens zijn primitieve stammen.
Hoofdpersoon Aloy is door haar stam verstoten en moet zien te overleven in een wereld vol kwaadaardige mechanische wezens.
Onderstaande trailer geeft je alvast een aardig beeld.
https://youtu.be/RRQDqurZJNk
The making of
Wat mij het meest fascineert is hoe de game gemaakt is. Wat een monnikenwerk moet dat geweest zijn. Ieder zandkorreltje en grassprietje moet digitaal gemaakt worden. En dan ook geloofwaardig overkomen en klinken.
Wanneer je bedenkt dat het spel naast Aloy nog 100 andere karakters en 25 verschillende machines kent, begrijp je wat een immense klus dit moet zijn geweest voor de makers.
Uit onderstaand filmpje blijkt dat alleen al het maken van een machine met alle gedetailleerde animaties ongeveer één jaar in beslag nam.
Per dag maakte men uiteindelijk ongeveer 1 seconde aan beeldmateriaal. Reken maar uit….
https://youtu.be/9ERR2dK8KyE
https://youtu.be/bV7Fhm79FB8